A mennyiség helyett a minőségen a hangsúly!
A linképítés az egyik legnehezebb és legnagyobb kihívást jelentő keresőoptimalizálási feladattá vált napjainkra.
A jó linképítő nem csak egyszerűen ismeri a linkszerzési módokat, de jó kapcsolatteremtő képességgel rendelkezik, kitűnő tartalomkészítő, ért a programozáshoz, és persze a hagyományos marketingmódszerekkel is tisztában van. Ezek nélkül ma már minőségi linket szerezni igen nagy feladat.
Ne legyenek illúzióink. Hatékony linképítés nélkül, nincs siker a keresőoptimalizálásban. Ha több forgalmat szeretnél a keresőkből ez egy kihagyhatatlan lépés. Ha esetleg a weboldal készítés lépéseit szeretnéd megtekinteni akkor itt 5 lépésben leírom, hogyan készíthetsz könnyen weboldalt.
nem működnek
.A linképítés folyamatosan változik és a mennyiség helyébe ma már a minőség lépett.
Ez az útmutató megmutatja, hogyan szerezhetsz linkeket a weboldaladra, az elméleti alapoktól kezdve a konkrét módszerekig. Ha a leírtakat alkalmazod, akkor sokkal több módszer lesz a kezedben, mint amit a hazai linképítők 90%-a alkalmaz.
Az útmutató nem csak azoknak hasznos, akik maguknak akarnak linket építeni, hanem azoknak is, akik linképítőt bíznak meg a feladattal. Tudni és érteni fogja ugyanis, hogy mit kap a pénzéért cserébe. Az első fejezet az elméleti alapokat foglalja össze, majd úgy haladunk a gyakorlati tudnivalók felé.
Vágjunk is bele! Kezdjük az alapozással, majd jöjjenek a módszerek.
A linképítés szabályai
Az 1990-es évek végén a linkek olyanok voltak, mint a szavazatok. Azok a weboldalak, amelyekre sok link érkezett, jobb helyezést értek el a keresőkben, mert a keresők ezeket értékes, fontos weboldalaknak vélték. A link szavazat volt egy weboldalra, és amelyik sok szavazatot kapott, annak jutalma a jó helyezés volt.
A linkek ma is nagyon fontos szerepet töltenek be a rangsorolásban. A Moz.com adatai szerint a linkek súly a teljes algoritmusban még mindig megközelítő az 50%-ot, azaz egy-egy weboldal sikerének felét a linkek adják. E nélkül nincs igazán jó helyezés a találati listán.
Az évek előrehaladtával azonban a linkek értékelése egyre összetettebbé vált. Korábban a sok link garancia volt a jó helyezésre, ma már a linkek minősége, sokkal fontosabb, mint azok mennyisége.
A keresőmotorok egy-egy link értékét már nem csak a linkerő alapján értékelik, hanem értékelik a linkek bizalmi mutatóját, relevanciáját, és a spam kockázatot is. A megbízható oldalak, más megbízható oldalakról is kapnak szép számmal linket, miközben a gyenge minőségű spam oldalak, nagyon ritkán kapnak megbízható oldalakról linket.
A ránk hivatkozó linkek minősége nem csak a rangsorolást befolyásolja, hanem azt is elárulja, hogy oldalunk mennyire megbízható, mennyire tekinthető tekintélyes oldalnak.
Ha hosszú távon sikeresek akarunk lenni az interneten, akkor kerüljük az értéktelen, spam linkeket, és törekedjünk a minőségi, nagy bizalmú linkek megszerzésére!
Halott a linképítés?
Napjainkban gyakran hallani arról, hogy a linképítés halott. Ennek két oka van:


A linképítés fogalma
Miért fontos a keresőmotoroknak a link?
A PageRank
Ahogy a fentebbi definícióból is kiderül a keresőmotorok alapvetően két dologra használják a linkeket. Egyrészt webes dokumentumok feltérképezésére, másrészt rangsorolásra.
Amikor a Google egy keresést kap a felhasználótól, átnézi az indexében lévő weboldalakat és kiválasztja azokat, amelyek relevánsak a keresésére. Ezt követően rangsorolja a weboldalakat, azok tartalma, és más egyéb szempontok alapján. Ezen szempontok közé tartozik, sőt azok közül az egyik legfontosabb, hogy az adott oldalra hány és milyen minőségű linkek hivatkoznak. Általánosságban, minél több jó minőségű linkkel rendelkezik az adott oldal, annál jobb helyezést fog elérni a találati listán.
A linkek, mint rangsorolási szempont fontosságát jól mutatja, hogy azt legelőször a Google kezdte el alkalmazni, és ez olyan sikeres volt, hogy a cég robbanásszeren fejlődött, mind a mai napig. Egy-egy weboldal értékét a rá mutató linkek alapján értékelték ki, ez lett a híres PageRank mutató, ami a keresőalgoritmusnak nagyon fontos részévé vált.
A linképítés tömegessé válása és a Google büntetések
A keresőoptimalizálók hamar rájöttek a Google módszerére és elkezdtek tömegesen linkeket szerezni, ez viszont nem szolgálta a Google érdekeit, hiszen így manipulálhatóvá vált a találati listája, éppen ezért a Google hamar elkezdett fellépni a linképítés egyes módszerei ellen.
Ennek első példája a katalóguslinkek voltak, amelyet a Google a kezdeti időkben támogatott, ám amikor tömegessé vált a Google elkezdte csökkenteni ezen linkek értékét. Hasonló sorsra jutottak a gyenge minőségű vendégbejegyzésekben elhelyezett linkek is, amit ma már nem tart elfogadhatónak a cég a tömeges spam jellegű használatuk miatt.
Szintén a linképítés egyik tiltott módjává vált a linkek horgonyszövegeiben tömegesen elhelyezett kulcsszó. A horgonyszövegek fontos szerepet játszanak a mai napig a rangsorolásban, manipulatív célú felhasználásuk azonban ellenkezik a Google irányelveivel. Ezek felszámolására vezette be a Google a Pingvin algoritmust 2012-ben.
A linképítés tehát ma is fontos, de a játékszabályok a kezdeti idők óta lényegesen megváltoztak, a mennyiség helyett a minőség és a relavancia lett a meghatározó. Ez azt jelenti, hogy lehetőség szerint olyan oldalról kell linket szerezni, ami témájában illeszkedik a mi oldalunkhoz.
Fekete és fehér kalapos linképítés
Az elnevezés a régi western filmekből származik, ahol a jó fiúk fehér kalapban jártak, míg a rosszak feketében. Ez a megkülönböztetés aztán átkerült a keresőoptimalizálásba is. Fehérkalapos linképítési módszereknek nevezzük azokat, amelyek a Google irányelveit betartva hajtja végre a linképítést, így nem fenyegeti a büntetés kockázata.
Feketekalapos linképítési módszer az, amely a Google irányelveiben tiltott módszerekkel szerez linket. Ide tartozik ma már például a gyenge vendégbejegyzés, a privát bloghálózat, a rejtett linkek és sok egyéb linképítési módszer. A feketekalapos módszerek általában olcsóbbak, ám ha a Google észleli azokat, akkor fennáll a büntetés kockázata.
A link technikai háttere
Sokat beszéltünk már a linkekről, de nézzük is meg miről beszélünk pontosan. Az hogy mi a link, aligha kell bemutatni bárkinek is, az már érdekesebb, hogy pontosan milyen részei vannak, és hogyan épül fel.
Ez a linkeknek a legegyszerűbb formája. Az < a > és a < / a > a link kódja a HTML nyelvben. Ezzel jelezzük, hogy itt egy link következik. A„href=” részben adjuk meg azt, hogy a link melyik weboldalra mutasson. Ha a link nem hagyja el a domaint, akkor belső linkről beszélünk, ha más domainre hivatkozik akkor külső linkről.
nevezzük horgonyszövegnek. Ez természetesen bármi más is lehet. Ez az a szöveg, amire kattintva eljutunk a href-ben hivatkozott weboldalra.
A horgonyszövegnek kiemelt jelentősége van linképítésben és a
keresőoptimalizálásban is, ugyanis nagyon fontos rangsorolási szempont, hogy egy weboldalra milyen horgonyszöveggel mutatnak linkek. A fenti példánál maradva, ha egy másik weboldal ezzel a horgonyszöveggel (keresőoptimalizálás) linkel az ite.hu oldalra, akkor annak helyezése javulni fog a találati listán, ha valaki a keresőoptimalizálásra keres a Googleban. A túlzottan kulcsszavas linkekkel azonban legyünk óvatosak, mert büntetést eredményezhetnek! Erről majd később beszélünk részletesen.
A nofollow címke szerepe a weboldal készítésben és linképítésben:
Van a fenti linknek egy speciális változata is.
A pluszt a korábbi verzióhoz képest a a „rel=nofollow” kiegészítés jelenti. Ha ilyen címkével látjuk el a linket, az a keresők számára egy jelzés, hogy ugyan hivatkozunk az oldalra, de nem szeretnénk, ha bármi kapcsolatban állnánk az oldallal, vagy linkerőt adnánk neki át. Miért van erre szükség?
Tételezzük fel, hogy egy szolgáltató nagyon rossz munkát végzett és erre fel szeretnénk hívni ismerőseink figyelmét, de még véletlenül sem szeretnénk, hogy ezáltal az oldalának helyezése javuljon. Ilyenkor használjuk a nofollow címkét. A lényeg hogy a nofollow link nem ad át linkerőt.
Sok esetben a cikkek végén a hozzászólásokban is nofollow linkek kerülnek automatikusan alkalmazásra, hogy linképítési célból ne írjanak hozzászólásokat. Hasonlóan nofollow linkek vannak a fórum hozzászólásokban, a Wikipédián és általában azokon a felületeken, ahol a felhasználók linkeket helyezhetnek el.
A Google azt ajánlja, hogy a sajtóközleményekben, fizetett hirdetésekben is nofollow link kerüljön elhelyezésre, mivel ezeket nem tekinti természetes linkeknek.